קופת גמל לעובדים – דברים שחשוב לדעת

קופת גמל היא אחת האפשרויות לחיסכון פנסיוני לטווח בינוני או ארוך. המדינה מעודדת חיסכון באמצעות קופות גמל ומעניקה זיכוי וניכוי במס לחוסכים. הזכאות להפריש כספים לקופת גמל קיימת עבור כל תושב בישראל, וניתן להפריש כספים באופן עצמאי. אם אתם שכירים, ההפרשה מתבצעת באמצעות המעסיק שלכם. עד כאן הכל טוב ויפה, נכון?

דמיינו לעצמכם שאתם מתעוררים בוקר אחד ומגלים שקופת הגמל אליה הייתם בטוחים שמופרשים מדי חודש כספים, הפסיקה לקבל כספים לפני כמה שנים, ולא ידעתם על כך מאומה? לצערנו, מקרים כאלו ונוספים קרו במהלך השנים האחרונות בישראל, עקב אי סדר משווע, טעויות בדיווחים, טעויות בשיוך כספי הפנסיה וצרות נוספות.

לשם כך, פורסמו בשנת 2014 תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), שתפקידן להסדיר באופן חד משמעי את הדיווח של המעסיקים על הפקדות לחיסכון הפנסיוני של העובדים באופן שיצמצם כמעט לאפס טעויות, ויוכל להגיב בזמן אמת כאשר אלו מתרחשות. חשוב מאד שכל אחד מאיתנו, המוגדר כשכיר, יהיה מודע לכל מה שחשוב לדעת לגבי קופת גמל. לא פחות חשוב מכך, מעסיקים יקרים, כדאי שתקחו אחריות מלאה על הפרשות לקופות הגמל של העובדים שלכם, אחרת, אתם עוברים עבירה פלילית.

דברים חשובים בנושא קופות גמל

אחידות במבנה הדיווח

תמו הזמנים בהם כל מעביד מדווח בדרך הנראית לו, אודות ההפרשות הפנסיוניות בכלל ואודות קופת גמל בפרט. כיום על המעסיקים לדווח על ההפרשות הפנסיוניות של העובדים בקובץ אחיד, שפה אחידה, עם כללים ברורים ופשוטים. מי שלא עושה זאת, צפוי לקנס ולסנקציות, וחשוף לתביעה פלילית, על כך נפרט בהמשך.

המעסיק אחראי על קליטת ההפקדות לפנסיה של העובד

זהו חידוש חשוב מאוד, שלא כמו בעבר, בהם בתי הדין לעבודה קבעו באופן פרטני מי אחראי לנזק שנגרם כתוצאה מכשל בהערת הכספים. התקנות החדשות קובעות כי המעסיק אחראי לוודא כי ההפקדות נקלטו בהצלחה, ואחראי כמובן במידה והן לא נקלטו בהצלחה. ברגע שהכספים נקלטו בהצלחה, המעסיק מקבל דיווח אוטומאטי מהגוף הפנסיוני. לאחר 3 ימים מתקבל דו"ח מפורט לגבי מה נקלט באופן תקין, מה לא נקלט, היכן יש טעויות, ועל כל אלו אחראי המעסיק. מעסיק אשר לא יתקן את הטעויות בדו"ח שנשלחו לו, צפוי לסנקציות במלוא חומרת הדין, וחבל.

תביעה פלילית במקרה של אי דיווח תקין / אי דיווח במועד / חוסר תיקון טעויות בדיווח

התקנות החדשות לגבי דיווח תקין ואחיד בנושא פנסיה או קופת גמל בפרט, מטילות סנקציות על מעסיקים במידה ולא יקחו אחריות על קליטת ההפרשות הפנסיוניות של העובדים, במידה ולא יתקנו שגיאות בדיווח, או במידה ויאחרו בהגשת הדיווחים. חשוב לציין, במידה ונוכה שכר משכרו של העובד אך לא עבר לגוף פנסיוני, זוהי עבירה פלילית חמורה.

הכנסו למידע אודות סליקה פנסיונית

הכנסו לדף הבית למידע נוסף אודות תפעול פנסיוני 

2019-12-19T14:15:53+02:00
Call Now Button דילוג לתוכן