חובת ביטוח פנסיוני לעובדים – כל הזכויות

במהלך עשר השנים האחרונות, בוצעו מספר שינויים בחוק הישראלי בנוגע לביטוח הפנסיוני של כל עובד. בין אם אתם מעסיקים, או שכירים, חשוב להבין מה החובות שלכם, מה הזכויות שלכם, מה החוק אומר ובעיקר מה אומרת חובת ביטוח פנסיוני.

חובת ביטוח פנסיוני – מה זה אומר בגדול?

כל עובדת מעל גיל 20, או עובד מעל גיל 21, זכאים להפריש מהשכר שלהם לשם ביטוח פנסיוני. עיקר העול מוטל על המעסיק, 18.5%, כאשר העובד מתבקש לשלם 6%. אם אתם עובדי מדינה, תזכו בהפרשות גבוהות יותר, ואם המעסיק שלכם לא מילא את חובתו בנושא זה, תוכלו להגיש תלונה מסודרת.

העובד זכאי לבחור את סוג הביטוח (קרן פנסיה, קופת גמל, קרן מנהלים) וגם את החברה שמולה יתנהל הביטוח הפנסיוני, אבל שימו לב, העובד לא זכאי לוותר על הזכות הזו ולהחליט שאינו מפריש כספים לפנסיה.

האותיות הקטנות

ישנם כמה דברים בתהליך של מימוש הזכות לביטוח פנסיוני, שחשוב לדעת:

• עובד שנכנס למקום עבודה, ללא ביטוח פנסיוני ממקום עבודה קודם, יתחיל לקבל את הביטוח הפנסיוני לאחר 6 חודשי עבודה במקום.

• עובד שנכנס למקום עבודה וכן יש לו ביטוח פנסיוני, זכאי לקבל את הביטוח מהמעסיק החדש החל מהיום הראשון, אולם בפועל, הכספים יתחילו להיות מופרשים לטובת הביטוח, לאחר שלושה חודשי עבודה, או עם סיום שנת המס (המוקדם ביניהם).

• העובד יכול לבחור את סוג הביטוח שהוא מעדיף: קרן פנסיה, ביטוח מנהלים, קופת גמל, ועליו כמובן לעדכן לאיזו חברת ביטוח הכספים מופרשים. אם העובד לא עדכן באיזו חברת ביטוח הוא מבקש לבטח את הפנסיה שלו, המעסיק לא רק רשאי, אלא מחויב לבחור בעצמו מרשימה של קרנות שנבחרו על ידי משרד האוצר.

• המעסיק לא יכול לגבות שום דמי טיפול או עמלה על פתיחת תיק פנסיוני או על כל טיפול בנושא זה.

מה לגבי עובדים זרים?

במקרה של העסקת עובדים זרים, חובת ביטוח פנסיוני מחייבת את המעסיק לבטח את העובד, אך אם מאיזושהי סיבה לא ניתן להפקיד כספים לקופת גמל כלשהי, המעסיק יפקיד את כספי ביטוח הפנסיה לקופת חסכון ייעודית והם יימסרו לעובד לאחר תום העבודה. במקרה של עובד זר אשר מועסק בענפי בניין, סיעוד או טכנולוגיה מיוחדת, המעסיק מחויב להפקיד את כספי הביטוח הפנסיוני בקופת חיסכון ייעודית באמצעות בנק מזרחי טפחות.

מה קורה כשהמעסיק לא מפריש את כספי הביטוח?

במקרה שהמעסיק מאחר לשלם את כספי הביטוח או לא משלם אותם כלל, יהיה עליו לשלם ריבית והוא מסתכן בהלנת שכר כנגד העובד. במידה ועברו 40 יום מהיום שהמעסיק אמור היה להעביר את הכספים ולא עשה זאת, הדבר נחשב עבירה פלילית, והמעסיק צפוי לעונש מאסר או קנס בשל כך.

 

הכנסו לדף הבית למידע אודות תפעול פנסיוני 

הכנסו למידע נוסף אודות חוק פנסיה חובה

2019-11-21T10:34:14+02:00
Call Now Button דילוג לתוכן